Objem přímého prodeje vzrostl a představuje celosvětově 192,9 miliard dolarů
11.8.2019
Praha, 26. června 2019 – Tržby v oblasti
osobního prodeje pokračovaly v roce 2018 v růstu,
který globálně dosáhl 1,2 % a celkového objemu téměř 192,9
miliard dolarů1 . Český trh
vzrostl meziročně o 7,3procentního bodu, což
představují tržby v objemu větším než 7,6
miliard korun (353 mil. dolarů). Tímto druhem
prodeje se zabývá více než 337 tisíc Češek a Čechů.
Přímý prodej jako celosvětově rostoucí trend
Sektor přímého prodeje v období posledních tří let vykazoval
roční míru růstu tržeb 1,7 procenta.
Globálně největším trhem je Čína, těsně následovaná Spojenými
státy. Čínské tržby představují za
loňský rok 35,73 miliard a USA 35,35 miliard dolarů. Oba trhy
představují dohromady 36 % globálních
prodejů.
Přímý prodej zajišťovalo v roce 2018 celosvětově 118,4 milionů
nezávislých prodejců, což představuje
jejich nárůst o 1,6 procenta ve srovnání s rokem 2017. V období
2015 až 2018 jejich počet rostl
průměrně o 4,2 procenta ročně. Přestože každý rok dochází k nárůstu
počtu osob zabývajících se
tímto druhem prodeje, dlouhodobě mezi nimi dominují ženy. Ty
představují 74 % z nich.
Evropa nadále posiluje
Obchodní výsledky za Evropu přinášejí také pozitivní čísla. Na
Evropském trhu dosáhly tržby 39,56
miliard dolarů, přičemž pouze ve státech Evropské unie se jedná o
bezmála 35,21 miliard. Pro
srovnání v roce 2017 dosahovaly tržby v EU pouze 33,68 miliard
dolarů.
Celkové tržby osobního prodeje v České republice setrvale stoupají.
Meziročně vzrostly téměř
o 9,5 %, což představuje druhý největší růst v regionu střední
Evropy (Maďarsko – 11,8 %). Celkově
dosáhly tržby v minulém roce 7,67 miliard korun. ČR zároveň
představuje jeden z nejvíce rostoucích
trhů na kontinentu. Přímým prodejem se u nás zabývalo více než 337
tisíc lidí, což je oproti roku 2017
nárůst o téměř 35 tisíc osob.
„Český trh přímého prodeje se prudce rozvijí a má vysokou
dynamiku, jak ve smyslu rychle rostoucího
obratu, tak i počtu samotných prodejců. Přímý prodej přináší lidem
svobodu a nezávislost. Pro mnohé
z nich je taky důležitý blízký vztah k reprezentované značce,“ říká
Lucie Záleská, předsedkyně Asociace
přímého prodeje.
V roce 2018 byly nejvíce prodávanými kategoriemi výrobků v České
republice kosmetika a osobní
péče, která představovala téměř třetinu trhu (32,5 %), následovaná
výrobky pro domácnost a zbožím
dlouhodobé spotřeby (30,8 %) a třetí nejprodávanější skupina
představovaly wellness a doplňky
stravy, ty reprezentují 20,8 % místního trhu osobního prodeje.
1Dle údajů Světové federace asociací přímého prodeje WFDSA