Jak je to s přímým prodejem a jeho ekonomickou udržitelností?

6.5.2023

Jak je to s přímým prodejem a jeho ekonomickou udržitelností?

 

 

"Přímý prodej není obchodní model, který lze provozovat po dlouhou dobu." Toto tvrzení můžete slyšet poměrně často, že? V důsledku toho vyvolává váhavost jak u investorů, kteří zvažují investovat do tohoto odvětví, tak u jednotlivců, kteří uvažují o zahájení podnikání s přímým prodejem.

I když neexistují žádné smysluplné statistiky dokazující, že společnosti s přímým prodejem mají kratší životnost než například začínající technologické firmy, mnoho lidí tomuto příběhu stále věří a podporuje ho.

Na druhou stranu víme, že v odvětví přímého prodeje existují silné příklady, které naznačují, že toto tvrzení nemá vůbec pevné základy.

Z členů Asociace osobního prodeje:

Vorwerk

Jedním z těchto příkladů je největší evropská společnost přímého prodeje Vorwerk. Vorwerk loni v březnu oslavil 140 let od svého založení. Ano, společnost byla založena již v roce 1883! Carl Vorwerk založil Vorwerk & Co. jako malou továrnu na koberce. V roce 1909 se Vorwerk již stal známou značkou mimo svůj region a společnost rychle rostla.

V roce 1929 se z inovativního vysavače Vorwerk „Kobold“ stala malá revoluce: Šikovný, ale velmi účinný spotřebič. Zákazníci však nedokázali ocenit výhody toho, že jej viděli pouze v maloobchodních prodejnách. Situaci zachránila revoluční myšlenka, totiž zavedení přímého prodeje v Německu.

Dnes je kancelář holdingu v německém Wuppertalu. Hlavním předmětem podnikání společnosti Vorwerk je jak výroba, tak prodej výrobků pro domácnost, konkrétně kuchyňských spotřebičů Thermomix a vysavače Kobold. Vorwerk vygeneroval v roce 2021 konsolidované tržby ve výši 3,4 miliardy EUR a nyní působí ve více než 60 zemích.


Amway

Amway byla založena v roce 1959 dvěma celoživotními přáteli Richem DeVosem a Jay Van Andelem. Slovo „Amway“ byla zkratka pro „americkou cestu“.

Znali se z let střední školy, kdy se rozhodli připojit k jednotkám ústředí Amway a založit si vlastní podnik. Amway však nebyl jejich první obchodní podnik, který začali. Oba přátelé se věnovali různým podnikům: měli leteckou školu, otevřeli si restauraci a koupili si plachetnici, aby mohli podnikat na moři.

První mezinárodní expanze Amway byla do Kanady v roce 1962, která byla časem následována mnoha dalšími. Amway je největší světovou společností přímého prodeje od roku 2012. Společnost vykázala za rok 2022 celosvětové tržby ve výši 8,1 miliardy dolarů.

Mary Kay

Zatímco její manžel byl ve druhé světové válce v armádě, Mary Kay Ash prodávala knihy zákazníkům přímo u nich doma. Poté Ash nastoupila do společnosti, aby později v roce 1962 skončila, když místo ní povýšil muž, kterého vyškolila, s dvojnásobkem jejího platu.

Mary Kay Ash

Po odchodu do důchodu bylo jejím prvním nápadem napsat knihu, která by pomohla ženám v jejich podnikové kariéře, v níž dominují muži. To se ale změnilo v obchodní plán na založení vlastní společnosti Mary Kay Cosmetics s počáteční investicí 5 000 dolarů. Společnost začala s devíti prodejními poradci v roce 1963.

Mary Kay se brzy stala úspěšnou v kosmetickém průmyslu. V centru všeho bylo nadšení Mary Kay Ash. Její obchodní přístupy vyvolaly velký zájem a mnozí je obdivovali.

Produkty Mary Kay se prodávají na více než 35 trzích po celém světě. Globální nezávislá prodejní síla společnosti přesahuje 3 miliony a tržby za produkty 3 miliardy USD.

A další…

Je zřejmé, že v tomto odvětví existuje řada významných hráčů, kteří podnikají desítky let. Evropskému přímému prodejci kosmetiky Oriflame je 56 let, PartyLite existuje již od 70. let. A v neposlední řadě společnost Herbalife začala v roce 1980 a dnes je jí 43 let…


Takže, když někdo říká, že přímý prodej jako obchodní model má ze své podstaty krátkou životnost, stojí za to si tato fakta připomenout.


Celý článek naleznete na: https://worldofdirectselling.com/

Asociace osobního prodeje 2020 > Aktuality & Tisk > Aktuality > Jak je to s přímým prodejem a jeho ekonomickou udržitelností?